Män handlar inredning på nätet medan kvinnor kollar fotboll på TV

7 Juli
2015


En ökad andel män handlar heminredning på nätet medan kvinnor tittar på TV. Det visar en intern kundundersökning hos heminredningsbutiken Barahandtag.

Genom att följa kunder i sitt interna system och Google Analytics kunde företaget se ett märkligt mönster. Könsfördelningen hos besökare bestod till störst del av män under matchtiderna för U21-EM när Sverige spelade. Den vanliga fördelningen är 62,39 procent kvinnor och 37,71 procent män, men under dessa matchtider var siffrorna nästan helt motsatta, med 57,1 procent män och 42,9 procent kvinnor.

Anders Karlsson, VD för webbutiken, påpekade i ett pressmeddelande att liknande förändringar i könsfördelningen kunde synas under Melodifestivalen. Men att det skulle ske under fotbollsmatcher var oväntat.

- Under melodifestivalen försökte vi få Christer Björkman att införa fler delfinaler eftersom män har kortare väg till avslut än vad kvinnor har i vår butik. Dock kommer vi inte försöka få till stånd några som helst ändringar gällande U21-EM nu, vi är mycket nöjda med resultatet, säger Anders.